Днями всі траси до столиці заблокували власники нерозмитнених автомобілів. Уздовж дороги у крайніх правих рядах вони розставили свої машини на іноземних номерах і розклали палаючі шини. Найбільше машин було на Житомирській і Бориспільській трасах. Вони суттєво обмежили там рух. Після обіду колона автомобілів поїхала до Кабінету Міністрів. Основною вимогою мітингарів було подовжити перебування нерозмитнених машин в Україні до 1 року і прийняття відповідного законопроекту.

У разі ігнорування закликів власників нерозмитнених машин, вони обіцяють зробити свої протести щоденними й ще більше блокувати рух на дорозі. Затягування із прийнятим законопроектом вони розцінюють як блокування владою подешевшання вживаних машин. “Знай” вирішив розібратися у даній ситуації і з’ясувати, що ж зміниться після легалізації нерозмитнених іномарок.

В чому проблема?

Проблема високої вартості вживаних автомобілів в Україні актуальна вже років 20. У країні, де населення одне із найбідніших в усій Європі, машини продають найдорожче на континенті. Якщо, наприклад, у Польщі 15-річний німецький Opel Astra коштує в перерахунку на наші гроші 20 тис. грн, то в Україні ідентична машина — 115 тис. грн. Причиною такої вартості є неймовірно високі податки і збори при перетині кордону й легалізації вживаного іноземного авто в Україні.

“Влада ще на початку 2000-х років почала збільшувати на це податки, аби наповнювати бюджет. Податки прив’язані до вартості машини у валюті. Оскільки гривня мало не кожні три роки девальвує, то й машини стають все більш недоступними для українців”, – говорить автоексперт Микола Руденко.

За його словами, вживані автомобілі стали невиправдано дорогими. І в той час, коли в інших країнах це звичайний засіб пересування, в Україні навіть вживане авто лишається розкішшю.

“Ці протести власників нерозмитнених автомобілів — нагадування владі, що за свої слова треба відповідати. Ще з 2014 року чиновники, включаючи і теперішнього президента, казали, що посприяють подешевшанню машин. Пообіцяли скасувати мита до весни 2016 року, але не встигли. А коли настав час це робити, питання вирішили навіть не наполовину — дозволили без мита приганяти автівки лише обмеженій категорії людей. Але автомобілістів не проведеш. Вони прийшли тепер у Київ вимагати обіцяного”, – каже спеціаліст.

Що передбачає законопроект?

Законопроект про часткову легалізацію вживаних автомобілів з’явився восени. У документ внесли правки понад 150 депутатів. Його мали розглянути до 25 грудня торік, однак перенесли.

Портал “Знай” ознайомився із законопроектом у повному обсязі. Документ пропонує тимчасову легалізацію нерозмитнених авто й вирішує питання повної відповідальності перед українським законом тих, хто керує такою машиною.

Загалом у законопроекті йдеться, що перебування нерозмитнених авто можна подовжити на рік, але платно. Для цього треба заплатити 5800 грн. Це у 20 разів менше, ніж коштує сплата мита й ПДВ при повному розмитненні машини.

У документі йдеться, що після введення його у дію для такої категорії машин мають ввести спеціальні номерні знаки українського зразка. Така норма дозволить відслідковувати, хто керує автомобілем в Україні й несе за свої дії повну відповідальність. А також дасть можливість страхувати автомобіль на загальних підставах. Окрім водійського посвідчення, водій повинен мати при собі ще й додатковий документ — митну декларацію або дозвіл на тимчасове ввезення.

За рік одна особа може ввезти не більше однієї машини із-за кордону. Коли відгонить в іншу країну перше нерозмитнене авто, може привезти звідти друге.

Цей закон не передбачений для нових машин, що відповідають вимогам Євро-5 і вище, а також для комерційного транспорту. Тому не можна пригнати в Україну нерозмитнене авто й працювати на ньому в таксі, наприклад.

Кому заважає легалізація нерозмитнених авто?

З одного боку, закон складений таким чином, що не повинен заважати ні державі, ні виробникам нових авто. Державі від легалізації цих машин, видачі номерів і заправки бензином йдуть податки. Виробники нових машин пропонують продукцію за вищою ціною для заможніших категорій населення. Якщо навіть йдеться про найдешевші нові автівки.

“Однак є одне “але”. За останні роки в автобізнесі завдяки корупційним складовим з’явилися десятки автосалонів, які ввозять машини за сірими схемами й реалізують їх. Багато із цих автосалонів торгують вживаними машинами. Під них вже створили закон, що дозволяє автосалонам торгувати вживаними автівками. Якщо законопроект приймуть, прибутки цих автосалонів суттєво впадуть”, – пояснює спеціаліст.

Хто виграє від прийняття законопроекту?

У разі прийняття законопроекту українці середнього й низького достатку отримають можливість придбати хай і не нове, але авто. Причому більш-менш сучасне, вважають експерти.

“Мало того, що воно буде сучасним, але ще й безпечнішим. Фактично всі європейські машини обладнані подушками безпеки й системами антиблокування гальм. Крім того, їхній автопарк надійніший. Ці машини менше ламатимуться на дорогах”, – каже автоюрист Володимир Караваєв.

За його словами, у виграші також буде й економіка країни.

“Власники цих машин платитимуть податки, мита й купуватимуть страховку не у іноземних компаній, а в Україні. Ремонтуватимуть і обслуговуватимуть машини теж у нас. Це сприятиме пожвавленню бізнесу, побудованого на ремонті автомобілів”.

Якщо Ви знайшли помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter. Дякуємо!